Av Erika Jeppsson - 7 februari 2016 10:43

Hej!

Det är den 25 januari och äntligen kom brevet som jag väntat på sen den 17 december. Brevet med examensbeviset, betygen och broschen.

Skönt att ha det i min hand. För detta har jag slitet för. Tjoohoo!!!!

Av Erika Jeppsson - 7 februari 2016 09:57

Hej!

Oj vad tiden har gått fort. Tyvärr har jag inte haft tid och blogga under hösten då jag har haft fullt upp med annat. För att göra slutet av 2015 kort så fick vi i slutet på sommarn reda på att det fanns en ledig lägenhet på Gjuteriet där vi hade satt upp oss. Så när vi kom hem från Blekinge där vi var och seglade så åkte vi alla fyra och tittade på den. Barnen blev förtjusta i den och så också vi vuxna. Vi meddelade att vi tar den och det blev klart att inflyttning skulle ske den 1 november. Jag ska bli sambo. =D

Själv var jag inne på sista terminen av mina studier. Det var tufft, mycket att göra och jag hade även hela examensarbetet över mig...och så kom flytten ovan på det.

Dagarna och nätterna bestod av jobb, plugg och packa flyttkartonger samt slänga och sortera. Phuuu....

I september bestämde vi oss för att boka en resa till värmen i början av 2016. Så det blev en vecka till Teneriffa den 26 januari 2016.

Men månaderna gick och skolan närmade sitt slut. Den blev 1 november och flyttlasset gick både för mig och Mats. Nu skulle den nya lägenheten ställas iordning och pluggandet fick göras sent på kvällarna/nätterna.

Men den 17 december stod jag där på Consensum i Lund och blev godkänd och hade klarat 2 års studier. Så underbart!! Slutet av 2015 tog slut och när jag ser tillbaka på dessa 2 åren undrar jag hur jag har orkat allt detta. Men med Mats och mina föräldrar vid min sida har jag kunnat klara det. Så ett stort tack till Er och till mina två underbara döttrar för att ni har stått ut. Nu kommer jag ha mer tid till er. Älskar Er!

Nu ser jag fram emot ett 2016 med familjen. Längtar så klart till seglingssäsongen startat.

Hej så länge!

Av Erika Jeppsson - 9 augusti 2015 10:43

Det blev många timmar på sjön ner till Simrishamn. Vi hade fint väder men det gungade så pass mycket så både jag, Engla och Hanelle blev sjösjuka. Vi kunde segla med både storseglet och focken uppe. Äntligen vind så det blev segling.
Så det var väldigt skönt när vi kom fram till Simrishamn efter en ca 6-7 timmar. Kvällen avslutades med pizza och övernattning.
Imorgon hämtas flickorna av min pappa så jag och Mats kan segla hem till Ystad. Det ska bli lite vind men om det gungar mycket vill vi inte att flickorna blir sjösjuka igen.

Det har varit en helt fantastisk seglingssemester. Vi har haft vädret på vår sida fastän det kanske har varit för lite vind emellanåt.
Flickorna har älskat det!
Men seglingen är inte över än för i år.
Det väntas mer kappseglingar och kanske det blir en eller två turer här i närheten.

Av Erika Jeppsson - 9 augusti 2015 10:29

Ja då var det dags att bege sig hemåt. Hanelle har blivit lite krasslig också. Men med lite Alvedon så piggnar hon till.
Vi passerade Hasslöbron igen. Eftersom det inte blåser så fick vi köra motor hela vägen.
Men vädret fortsätter vara underbart. Solen skiner och det är varmt.
Jag och Mats stannade ju till på Tjärö när vi seglade upp hit. Så vi visade flickorna husen på ön och vi hittade även en liten lekplats. Vi promenerade över klipphällarna och flickorna paddlade runt med båten. På kvällen tog vi oss över till stengrottan där vi grillade och tittade på den underbara utsikten.
Vi har bestämt att ta oss till Simrishamn imorgon. En lång segling.

Av Erika Jeppsson - 9 augusti 2015 10:16

Här stannade vi från lördag till måndag. Väldigt mysig omgivning med hamnen och campingen så nära varandra. Flickorna har haft så kul med gummibåten. Den blir väl använd.
På söndagen tog vi en liten färja över från campingen till centrum. Vi såg bl.a Trefaldighetskyrkan, statyn av Karl XI stadens grundare, klockstapeln i Amiralitetsparken, Amiralitetskyrkan och Rosenbom där flickorna fick lyfta på hatten och stoppa i pengar.
Sen promenerade vi till Marinmuseet. Där åt vi lunchbuffé och gick nästintill hela dagen. Spännande! Vi var inne i ubåten Neptun och tittade.
Sen gick jag, Mats, Hanelle och min mamma från centrum ut till Dragsö. Härlig promenad! Karlskrona är fint! Hit vill jag igen.
På kvällen spelade vi minigolf. Vi var inte klara förrän vid halv elva och då var det nästan mörkt. Vi fick hjälpa till och lysa med ficklampor för att hitta. Men roligt hade vi. =)
Imorgon måndag är det dags att bege sig mot Tjärö.

Av Erika Jeppsson - 6 augusti 2015 08:39

Seglingen mellan Ronneby och Karlskrona var underbar. Vi kom iväg vid halv elva tiden. Mamma och pappa vinkade av oss innan de sen begav sig till Dragsö med husvagnen. Det var så pass mycket vind så vi kunde hissa storseglet med stöd av motorn. Flickorna var duktiga och hjälpte till. De skotade och vevade och fick styra. Roligt att se de så engagerade.
Gummibåten blev också använd under färden. De ville sitta i den undertiden vi seglade. Går bra så länge det är hyfsat slätt vatten.

Under färden passerade vi genom Hasslöbron. Vi kom strax innan tolv och den öppnas de första tio minuterna efter varje heltimme.

Vid kvart över två var vi framme i Karlskrona. Då hade vi seglat förbi fyren Godnatt och Karlskrona varvet där vi såg tre stycken ubåtar ligga vid kaj.
Hamnen på Dragsö ligger intill campingen så flickorna kunde paddla över med gummibåten. Detta tyckte de var toppen.
Vi blev bjudna på grillat och go dricka hos mina föräldrar. Sen gick vi Trollstigen där vi fick träffa små troll bland buskar och träd. En mysig kvällspromenad innan sängen väntar.
Imorgon väntar nya äventyr!

Av Erika Jeppsson - 1 augusti 2015 17:14

Bara en liten bit från Harön har vi Ronneby. Där ska vi sammanstråla med mina föräldrar som har Engla och Hanelle med sig. Äntligen! Ska bli skönt att få träffa dem. =)
Mina föräldrar kommer med sin husvagn och ska också bo på Dragsö.

Jag och Mats passade på att äta räksmörgåsar på caféet innan de kom. Super gott!!
Sen när de dök upp stack jag och pappa in till Ica Maxi i Ronneby och handlade ingredienser till tacos.
Vi satt i båten och åt och drack gott allihopa.
Imorgon bär det av till Karlskrona.

Av Erika Jeppsson - 1 augusti 2015 07:03

Denna dagen har vi hunnit med mycket. Men det är tätt mellan öarna så man hinner stanna till och titta sig omkring. Solen tittar fram med jämna mellanrum. Men det är ingen värme.

Stora Ekön och Harön var vi på i våras när vi var i stugan på Danaholmen. Idag var vi inne om för att hälsa på Johan, Mats son som var där med sitt kompisgäng.
Men denna natten övernattade vi på Harön.
Men vilken kväll. Vi älskar att promenera på öarna och upptäcka små mysiga platser.
Vi satte oss på bryggan på kvällen och åt ost o kex och drack rosévin. Tittade på solnedgången.
LIVSNJUTARE!! =)

Tack älskling för att du tar med mig till dessa underbara platser.