Av Erika Jeppsson - 30 juli 2015 10:31

Då gick rutten till Tjärö. Tjärö är en av Blekinges vackraste öar, med mycket att upptäcka. Ön är inte större än att du kan vandra runt den på några timmar. Öns byggnadsbestånd utgörs av äldre hus som tidigare funnits på platsen eller ditförts.
Naturreservatet är 306 hektar stort, varav 83 ha är land. I havet kring Tjärö ligger flera holmar och skär.

Sen en tid tillbaka är dock Tjärö stängt. Vandrarhemmet, caféet och färjeförbindelsen till Järnavik finns inte längre. Det är synd.
För vilken ö. Här skulle jag kunna gå runt och filosofera.

Vi pumpade upp vår gummibåt och testade den igår kväll. Denna ska flickorna ha och ro runt i, i hamnarna och vid öarna.
Det blev även grillat på hällarna med utsikt över viken. Mmmmm.... Gott!!
Imorgon drar vi vidare!!

Av Erika Jeppsson - 29 juli 2015 14:50

Igår blev det en solig segling till Karlshamn. Vi kunde sitta i shorts och T-shirt.
Det blåste lite så vi hissade storseglet och seglade i ca 6-7 knop.
Det var även soligt i Karlshamn när vi kom fram. Vi låg i Vägga hamn, en bit ifrån centrum.
Vi bestämde oss för att ta en promenad in till stan (ca 1 mil ToR) och fika och handla lite. Vi satte oss på ett fik och åt räkmackor. Så gott!!
Ett fik med gammalt stuk och med en affär mittemot som spelade vinylskivor med musik ifrån 30-40-talet. Jätte mysigt!
Sen var vi inne om på Team Sportia för att titta på jacka till Engla men jag hittade ett par nya skor jag ska segla i. Jätte sköna och bra grep på skarndeck. Super nöjd!!
På kvällen njöt jag av ett nytt vin som vänner till oss rekommenderade till middagen. Tack Nina och Mike! Det var super gott! =)
Imorgon bär det av till Tjärö.

Av Erika Jeppsson - 28 juli 2015 18:40

Äntligen är det semestersegling som gäller.
Jag och Mats ska bege oss upp mot Blekinge där Engla och Hanelle kommer och möter upp oss i Ronneby på fredag. De åker upp med mina föräldrar som har husvagnen med sig.

Vädret är inte det bästa. Mulet, regn och knappt någon vind.
Vi startade från Simrishamn igår måndag den 27/7 vid 11.40 och har sikte på Hanö. Här har jag aldrig varit men Mats har varit här ett par gånger. Det blev motorkörning hela vägen. Vid 17.15 ankom vi och vädret sprack upp lite. God mat och dricka var välkommet.

Idag har vi varit uppe vid fyren, sett engelska kyrkogården och varit ute och gått på Bönsäcken. Häftigt!
Tänk att den formas efter hur vinden och vågorna bryter mot udden.
Hit räknar vi med att komma igen med mina döttrar när vi ska segla hemåt.

Till middag väntas vi segla mot Karlshamn.

Av Erika Jeppsson - 27 juli 2015 18:56

Wow vilket ös det var i Rådhusparken i Ystad i lördags! Johan Boding sjöng Queen låtar utav bara den. Det var så håren reste sig. Så bra!! =)
Vi cyklade dit och hade mat med oss från Lisas Skafferi och rosevin och öl. Gott med mat ute. Det smakar alltid så bra!
10 min innan konserten skulle börja drog ett åskoväder förbi. Det öööööste ner och åskade lite grann. Snacka om att publiken fick fart. Jag och Mats hade ponchos med oss så vi satt lugnt kvar i våra stolar med dem på. Lite mysigt!
Ja säga vad ni vill men Johan Boding levererade verkligen!

Av Erika Jeppsson - 27 juli 2015 18:40

Då har vi varit på Laxacupen i Halmstad med Englas lag TIF.
Det blev många tuffa matcher då de andra lagen i deras grupp var äldre än våra tjejer. Men de kämpade väl. Tyvärr förlorade de alla samtliga matcher.
I näst sista matchen på lördagen så skadade Engla sig och vi fick uppsöka sjukhus och röntga foten och vaden. Men ingen allvarlig skada som tur var. Med Ipren och ett par kryckor så kunde hon vara med och titta på söndagen också.

Jag, Hanelle och min pappa åkte upp med husvagnen och bodde på Hagöns camping söder om Halmstad utmed havet. Jätte fint!
Hanelle samlade snäckor varje dag. Hon ville ha med hela stranden hem. =)
Härligt Halmstad och hit lär vi komma fler gånger.

Av Erika Jeppsson - 20 juli 2015 18:43

Seglarveckan i Simrishamn inleds med Hanöregattan samt avslutar Sydostcupen och Sydsvenskt mästerskap för Nordisk folkbåt.
Veckan avslutas med Bormholm runt som startar på fredag den 24 juli. Den ska dock inte vi medverka i.

Idag har vi seglat två seglingar. Skiftande vindar från ca 6-10 m/s. En del sol och en del moln.
Med en femte plats och en tredje plats ligger vi totalt trea.
Imorgon väntas det två nya seglingar.
Nu får man hem och hämta mer energi och få bra sömn så ser vi fram emot ytterligare två spännande seglingar imorgon.

Av Erika Jeppsson - 17 juli 2015 22:42

Det blev en underbar 35-års present från Mats. Han tog mig med på en mc tur på Bornholm över dagen.
Vi åkte från Ystad kl. 8.30 och blev bjuden på frukost på båten.
Väl i Rönne drog vi norrut mot Hasle och sen hela kustvägen runt till bl.a Vang, Sandvig, Allinge, Gudhjem, Svaneke, Nexø, Dueodde, Bodernne och sen tillbaka till Rönne.
Vi åt gott och jag fick vin till middagarna. Så mysigt och underbart! :)
Vi hade verkligen tur med vädret.
Vi fick sett många segelbåtar också. Så klart! ;)
Kl 20 var vi hemma i Ystad. Då tog vi cyklarna och begav oss till Ystads Saltsjöbad och lyssnade på Eric Gadd. Påväg hem cyklade vi ner om småbåtshamnen och träffade på några kompisar så det blev mer dricka på Marinan. Dock trötta efter en heldag och mycket frisk luft!! :)
Nu är det bara denna arbetshelgen kvar sen är det 4 veckors SEMESTER!!! Tjoohoo!! :)
Tack älskling för denna underbara dag, älskar dig <3

Av Erika Jeppsson - 15 juli 2015 16:49

Jag och Mats seglade till Kåseberga själva i början på v 27. Fint och soligt väder och mycket turister. En kompis till Mats kom ner och hälsade på samt mina föräldrar. Vi åt och drack gott.
Vi köpte även en loggbok som vi skriver våra seglingar i. Både när, var, vilken vind och vad vi gjort. Roligt att läsa i sen om några år. Nu ska man "logga" på sjön också!!

Sen på fredagen när flickorna kom så seglade vi tillbaka till Kåseberga. Det blev en mycket varm och solig helg. Vi har köpt ett sittbrunnstak som vi monterade och det blev jätte bra. Vi hade över 30 grader.
Vi köpte varmrökt lax på Rökeriet som vi njöt av. Vi var på Ales stenar både på dagen och sen på kvällen och såg solnedgången. Så vackert!
Vi var även inne på museet och tittade. När det blev söndag och dags att segla hem ville inte flickorna det. Det var ju så mysigt!
Påväg mot Ystad stannade vi utanför stranden vid jakten och fritidsbaren och ankrade upp. Där badade vi och fick besök av Mats syster som simmade ut till oss.
En underbar vecka med familjen.
Nu längtar man till nästa semestersegling.